De ani buni de zile, din echipamentul folosit la fiecare nuntă nu a lipsit obiectivul ăsta: Sigma 15mm fisheye. L-am scos din geantă doar de câteva ori într-o zi, în reprize: câteva cadre cât să știu că am obținut ce vroiam și gata – nu e un obiectiv pe care să îl am în permanență la îndemână.
Nu e un obiectiv care distorsionează exagerat?
Ba da, dar tocmai asta e ideea. E un fisheye, deci are un câmp de vedere exagerat, cu avantajul că ”încape mult” în imagine și cu ”dezavantajul” că tot ce e pe margine e distorsionat complet (am pus ghilimele pentru că s-ar putea să cauți exact această distorsiune pentru a face un cadru mai interesant).
DAR dacă înveți să îl folosești, poți profita de avantajele lui! Nu e nimic complicat, doar să ții cont ca subiectul să fie poziționat înspre mijlocul cadrului – acolo distorsiunea e minimă. Ține cont că asta e valabil pentru ambele axe – poziționează subiectul atât pe orizontală cât și pe verticlă în funcție de cum ți se pare cadrul ok, asumându-ți un crop ulterior pentru un echilibru între distorsiune și compoziție dacă e cazul.
Cu un fisheye poți obține cadre dinamice, în care distorsiunea e asumată și contează mai puțin decât efectul obținut – expresie, atmosferă, joc vizual.
Greșeala pe care o văd constant la cei care folosesc de puțină vreme un fisheye e că nu se apropie suficient de subiect! Ca să obții efectul scontat atunci când ai un subiect pe care vrei să îl scoți în evidență, trebuie să fii cu obiectivul lângă el!
Cât de lângă el? Poate chiar la 30 cm de fața subiectului, de exemplu.
Trebuie să te obișnuiești să faci focus și să declanșezi fără să te uiți prin vizor! Odată ce înțelegi cum influențează unghiul din care tragi imaginea finală și în funcție de mișcările cuiva pe ringul de dans, de exemplu, te poți trezi că declanșezi din poziții și de la distanțe din care ar fi imposibil să mai urmărești cadrul prin vizor sau LCD!
Fie că tragi în rafală sau nu, ideal e să urmărești subiectul declanșând pană când momentul s-a consumat. Asta poate însemna tras de la nivelul solului în sus (având grijă să îți întinzi doar mâna, ca să nu apari și tu în cadru) sau de la câțiva centimetri de capul cuiva cu obiectivul îndreptat în jos.
Da, o problemă e că din cauza acestui câmp de vedere extrem riști să te vezi și tu în cadru, dacă nu ești atent/ă.
În ce momente folosesc un fisheye la o nuntă?
Sigur, nu e o listă exhaustivă, totul depinde de ce anume se întâmplă în ziua X, însă presupun chiar dinainte de ziua nunții că îl voi folosi la:
a) pregătirile mirelui – odată pentru că șansele de ”crazy shots” sunt mai mari când e vorba de băieți decât de fete DAR și pentru că fetele sunt muuult mai sensibile la distorsiunile rezultate decât baieții :)
b) biserică – normal, un 15mm se pretează la spațiile largi, iar despre coloane și alte linii drepte, îmi pasă prea puțin, atâta timp cât îmi place rezultatul final! Bineînțeles, cadrele largi le fotografiez și cu alt obiectiv care distorsionează mai puțin – deci voi avea atât cadre cu fisheye cât și imagini ”normale”.
c) ședința foto – rareori, doar fiindcă nu e stilul meu, însă dacă e vorba de o rochie cu trenă foarte lungă, eu zic că mireasa merită o imagine care să pună trena în valoare!
d) dansul mirilor – mai ales când e un spațiu bine (= interesant) iluminat ambiental. Mai ales dacă tavanul e mai grafic, e singura modalitate de a cuprinde întreg cadrul într-o imagine. În plus, e o fotografie bună pentru promovarea locației (cross-marketing and all).
e) crazy moments. Un dans lejer, obișnuit, nu va fi decât distorsionat și atât. Trebuie să se întâmple ceva ”crazy” și să fii pregătit/ă să te arunci la propriu în mijlocul acțiunii! Fisheye-ul nu e pentru momentele în care ești ”fly on the wall” la petrecere!
De ce folosesc eu Sigma 15mm fisheye și nu Canon?
Simplu: e mai ieftin. Și sincer, cel puțin la fel de bun, dar admit că nu am făcut teste cu target și de-alea. La așa o focală nu contează nici câmpul de profunzime (obiectivul deschide maxim la 2.8, dar evident, blurul e irelevant la așa o focală), claritatea de pe margini e și ea irelevantă când e vorba de astfel de distorsiuni în zona de margine, iar la claritate nu am nici să îi reproșez și nici să evaluez fiecare pixel – nu faci nici fotografie de produs, nici arhitectură și nici portret cu un astfel de obiectiv, faci fotografii dinamice, de atmosferă!
Poate fi corectată distorsiunea?
În anumite contexte în care intenția nu e un cadru dinamic ci folosirea câmpului extrem de mare de vedere, se poate folosi si corecția de distorsiune (din Lightroom, de exemplu), dar funcționează ok doar în anumite condiții – e firesc, ”corecția” asta funcționează ”întinzând” și intrapolând pixeli!
ATENȚIE! Fotografiile din acest articol nu sunt o referință pentru ce poate acest obiectiv – ele sunt comprimate masiv din motive care țin de viteza de încărcare a website-ului. Se pot pune la dispoziție fișierele la rezoluție mare pentru a evalua aspecte tehnice
Toate fotografiile din articol sunt făcute cu obiectivul foto Sigma 15mm/2.8 cu montură Canon, care este de vânzare!
Iată și imagini ale obiectivului:
Stare: 8/10
Funcționare: 10/10
Preț: 1700 lei
Dacă ești interesat de acest obiectiv, dă-mi un semn la foto@imagia.ro
Iată mai multe fotografii realizate cu obiectivul Sigma 15mm/2.8 fisheye cu montură Canon
Să socializăm, așadar!